Ajopyörä



KÄYTTÖTARVE VAI TARVEKÄYTTÖ

Mieti aivan ensimmäiseksi missä pyörääsi käytät, onko se sinulle harrastus- vai kulkuväline? Ajatko työmatkoja muksu tarakalla ja kauppakassi korissa vai kruisailetko rannoilla tai rutistatko metsäpoluilla?

Mieti ainakin seuraavia:
- käyttöympäristö: kaupunki, maantie, maasto
- matkan pituus: kauppareissu, työmatka, hikilenkki
- pinta, jolla ajat: asvaltti, hiekka, polku
- paljonko ajat: vuoden ympäri joka päivä, pari kertaa kesässä
- kuljetatko kuormaa: lapsi, kauppakassi, retkivarusteet
- miten haluat ajaa: kovaa ja korkealta vai leppoisan rauhallisesti
- vanhaa pyörääsi: mikä siinä oli mukavaa ja mistä et pitänyt

Pyörävalikoima on nykyisin niin laaja, että siitä on hyvin helppo ostaa itselleen täysin sopimaton pyörä, joten mieti ylläolevia ja kerro meille mietintäsi tulos. Me erikoisliikkeessä esittelemme sinulle sopivat vaihtoehdot, koeajatamme ja autamme päätöksenteossa.

VAIHTEITA VAI VAIHTEITTA

Vaihteet tekevät ajamisesta kevyttä ja joustavaa. Sinun ei tarvitse käyttää mahdottomasti voimaa eikä toisaalta polkea hurjan kiivaasti päästäksesi parasta mahdollista vauhtia eteenpäin; ts. voima ja pyöritysnopeus ovat oikeassa suhteessa. Vaihteiden määrä (3-27) riippuu ajoympäristöstä ja ajotyylistäsi. Pysähtelevään kaupunkiajoon riittää 3-7 vaihdetta, mutta maantiellä ja maastossa tarvitset selvästi enemmän vaihteita.

JARRUT - JALKA JA KÄSI VAI KÄSI JA KÄSI

Jalkajarrullisella pyörällä ei hätäjarrutukseen pysty. Hurja väite, joka vaatinee muutaman perustelun. Jalkajarrulla on kaksi tehokasta jarrutusasentoa ( = polkimet vaakasuorassa). Takapyörä vastaa vain kolmannesta jarrutustehosta (verrattuna etu-+ takapyörä). Etukäsijarrun käyttö jalkajarrun kanssa on vaikeaa ja paniikkitilanteessa lähes mahdotonta. Joissakin tilanteissa jalkajarru kuitenkin puolustaa paikkaansa. Lapsilla joiden kädet ovat vielä pienet ja käsivoimat vähäiset, aikuisilla ajettaessa rauhallisesti ja ennakoivasti sekä silloin, kun siihen on vuosikausien tottumus.

Käsijarrullisella pyörällä jarrut (molemmat) ovat koko ajan käytettävissä
-riippumatta polkimien asennosta. Käsijarruilla jarrutus on tasapainoista
ja myös etupyörä, joka vastaa kahta kolmasosaa jarrutustehosta, jarruttaa. Nykyiset laadukkaat käsijarrut toimivat sangen pienillä voimilla kaikissa keleissä, toisin kuin vielä 80-luvun retkipyörissä. Käsijarruja on kolmea tyyppiä - rumpu-, vanne- ja levyjarru - ja on käyttötarkoitus / kustannuskysymys minkä niistä pyörääsi valitset. Jos olet vaihteita pohdiskellessasi päätynyt ketjuvaihteiseen pyörään, on siinä aina käsijarrut.

RUNKO

Runko on polkupyörän selkäranka. Huonorunkoisesta pyörästä ei hyvää saa. Teräs on yleisin runkomateriaali ja sitä riittää jos jonkinlaisilla nimikkeillä. Pahimmillaan se on löysää ja painavaa "vesijohtoputkea",hienoimmillaan vanadiumsekoitteista oikeista kohdista ohennettua terästä. Kunnon teräsrunko on myös kunnolla ruostesuojattu,
esimerkiksi sinkkikäsitelty. Alumiini on viime vuosina noussut tärkeimmäksi runkomateriaaliksi ja sitäkin riittää jäykästä kangesta lämpökäsiteltyyn ja ohennettuun tavaraan.
Alumiinirunko on näyttävämpi ja jossain määrin kevyempi, teräsrunko taas pitkäikäisempi. On lähes yhdentekevää kumman valitset, kunhan runko on tehty kunnolla kunnon materiaalista. Kokeile siis pyörän painoa ja rungon jäykkyyttä ja pyydä koeajolle.

RUNKOKOKO

Oikea runkokoko on pyöräilymukavuuden kannalta ratkaiseva tekijä. Oikea koko riippuu tietenkin kuljettajan pituudesta sekä lisäksi pyörä-tyypistä. Pikamenetelmä oikean koon selvittämiseksi on seistä hajareisin pyörän päällä ja katsoa paljonko jää jalkatilaa vaakaputken ja nivus-taipeen väliin (naistenpyörissä vaakaputki täytyy kuvitella).
Jalkatilan ääripäät ovat maastokäyttöön tarkoitetun maastopyörän 15 sentistä maantiekilpapyörän 4 senttiin. Asiantuntevassa pyöräliikkeessä oikean koon selvittäminen käy kädenkäänteessä ja voit varmistua siitä koeajolla.

Miksi pyöräsi kannattaa ostaa erikoisliikkeestä?

OIKEAT KYSYMYKSET

Onnistunut pyöräkauppa alkaa muutamalla peruskysymyksellä:
missä ajat, pitkäänkö ajat, millaisella tiellä, kuljetatko kuormaa, miten ajat, useinko ajat, millainen on vanha pyöräsi, oletko huvi- / hyöty- / kuntoliikkuja?

HELPPOJA KYSYMYKSIÄ VASTATA

Helppoa ei sen sijaan ole tulkita vastauksia ja löytää kymmenistä vaihtoehdoista ne oikeat. Me erikoisliikkeessä osaamme tämän. Työmme on polkupyörä; osaamme nippelit ja nappelit, tiedämme miten mikin toimii ja vaikuttaa, ja ennen kaikkea mikä merkitys näillä on sinun käyttö-tarkoituksessasi. Löydämme laajasta ja laadukkaasta valikoimastamme sinulle parhaiten sopivat vaihtoehdot.

KOEAJO

Se ei meille riitä, että olemme löytäneet parhaat vaihtoehdot. Haluamme sinun koeajavan ne löytääksemme parhaista sinulle parhaiten sopivan.

SÄÄTÖ MITOILLESI JA LUOVUTUSHUOLTO

Paraskaan vaihtoehto ei ole tehtaan jäljiltä vielä valmis, sillä menethän sillä muun liikenteen sekaan vailla suojaavia peltikuoria. Se on luovutus-huollettava eli tarkastettava, että kaikki toimii kuten pitää ja kuuluu, sekä säädettävä mitoillesi sopivaksi. Tämä kuuluu kauppahintaan erikoisliikkeessä.

HINTA

on toki tärkeä asia, vaan ei tärkein. Usein muutamalla lisäkympillä saat selvästi mukavampaa ja täsmällisempää toimintaa sekä ennen kaikkea parempaa kulutuskestävyyttä.
Huollostamme saamme välitöntä palautetta eri osien kestävyydestä, joten useimmiten löydät myös parhaat budjettipyörät erikoisliikkeestä.

RÄÄTÄLÖINTI

Joskus myös joku yksityiskohta mättää satula on päin ... tai ohjaintanko vääränmallinen. Erikoisliikkeessä nämä vaihtuvat haluamiisi käden käänteessä ja maksat vain osien hinnanerotuksen sekä isommissa vaihdossa kohtuullisen työveloituksen.

HUOLLOT JA KORJAUKSET

Pyörän tärkein huolto on sen ensimmäinen huolto. Siitä, miten sujuvasti ja edullisesti sen ja muutkin huollot erikoisliike tekee myymiinsä pyöriin, voit lukea huoltosivuilta.

VARUSTEET JA VARAOSAT

Erikoisliikkeestä löydät myös pyörääsi sopivat varaosat ja tarvikkeet
sekä ajovarusteet itsellesi.

Mukavaa, turvallista ja stressitöntä pyöräilyä - erikoisliikkeestä.